fredag 6 februari 2009

Det här med medicinering

Tydligen behöver man inte vara särskilt sjuk eller så för att ha en hel massa piller man behöver ta.
Jag har som så många andra i Sverige återkommande perioder då jag har mycket problem med migrän. Det kommer ganska smygande på mig när jag sover eller som vanlig huvudvärk först. Detta brukar resultera i att jag först tar 2 panodil om jag inte lyckas känna igen vilken typ av huvudvärk det är. Detta hjälper ju givetvis inte när det är migrän som är pågång.

Då blir nästa steg 2 stycken Diclofenac, dessa får jag inga direkta bieffekter som påverkar mig så att jag inte klarar av en vanlig dag vilket är bra. Dock jag har märkt att min stackars magen lätt tar stryk av dessa och jag lätt får magkatarr så bestämde jag mig för att göra något åt det. Det resulterade i att jag fick utskrivet omeprazol som ska skydda magen, nu upptäckte jag däremot att dessa tabletter givetvis innehåller laktos vilket jag inte tål. Då fick det bli en tablett till, Lactrase för att jag inte ska få ont i magen av omeprazolen, som jag tog för att skydda magen från första början, helt absurt!

Har jag då riktigt otur och detta är en dålig dag så hjälper inte diclofenacen och jag får ta till en tablett av immigran. Denna blir jag helt nockad på (och får av någon konstig anledning ont i armarna) vilket gör att jag får sjukskriva mig för den dagen. Dock så tar jag inte denna, så kan jag bli liggandes i migrän i upp till 4-5 dagar, vilket heller inte är så kul.

När man funderar över det känns det inte alls bra att behöva ta allt detta för ett migränanfall, hoppar vissa gånger direkt till immigranen (ibland i onödan) för att slippa alla de andra, känns lite lindrigare för kroppen på nått vis. men det måste ju finnas nått bättre än detta?! men är antagligen bara att gilla läget och vara glad att jag iallafall har något att ta så jag slipper ha så ont i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar